Magazín plný užitečných rad a tipů pro majitele domů, bytů a zahrad.

Vše, co byste měli vědět o zařizování stavebního povolení a veškerém dění kolem něj

podle na 26.1.2019 v Stavba

Většina lidí má z návštěv jakéhokoli úřadu dlouhou dobu předtím doslova noční můry. Tento jev navíc ještě podporuje fakt, že pořádně nevědí, co od návštěvy úřadu mají očekávat a jak by měla cesta za jejich kýženými dokumenty vypadat.

Pravda, úředníci na svých pracovištích figurují proto, aby obyčejnému člověku dokázali ve všem jeho počínání poradit. Nicméně se ale stále vyplatí být připraven a raději si zjistit některé informace svépomocí, aby vás nakonec nemohlo nic překvapit. Jinak tomu není ani v případě vyřizování stavebního povolení. I tady existuje obecný popis celého procesu, který by měl alespoň z části pokrýt situace, do kterých se můžete dostat.

Na co má být tedy osoba, která se rozhodla stavět si vysněné hnízdečko lásky, připravena a jak se dá celý proces vyřizování stavebního povolení zjednodušit? Dozvíte se během několika minut.

Kdy je vhodná doba vyrazit na stavební úřad?

Vyrazit na stavební úřad musíte rozhodně dřív, než začnete cokoli stavět. Dokonce ani úpravy terénu by neměly přecházet návštěvě úřadu. Zpravidla by se prostě mělo stavební úřad informovat o vašich plánech ještě dřív, než získají reálné obrysy.

Většina požadavků úřadu se odráží od umístění pozemku, proto byste měli učinit krátkou návštěvu ještě před koupí stavební parcely. Díky tomuto kroku se můžete snadno vyhnout nepříjemné situaci, kdy zjistíte, že vámi koupený pozemek vůbec není určen k jakékoli zástavbě, nachází se v záplavové oblasti nebo na památkovém území (které mají vůči stavbám svá specifická kritéria).

Co si musíte na návštěvu stavebního úřadu vzít s sebou?

V momentě, kdy představa o vaší stavbě nabývá konečně jasných představ, je na čase podat žádost na stavebním úřadě. Pokud se chcete vyhnout zdlouhavému procesu, vyplatí se připravit si alespoň některé dokumenty, u kterých je to možné, předem.

Jako první musíte stavebnímu úřadu doložit vlastnictví daného pozemku, v nejlepším případě výpisem z katastru nemovitostí. Pokud jednáte na stavebním úřadě jako stavebník, který zastupuje zájmy majitele pozemku, opatřete si od právoplatného vlastníka pozemku plnou moc.

Dále je nutné předložení projektové dokumentace autorizovanou osobou, kterou je stavebník nebo architekt, ve dvou až třech kopiích. Součást projektu musí navíc tvořit i vyřešení přístupu na pozemek a napojení inženýrské sítě.

Předem je důležité mít ujasněné, kdo bude váš dům stavět. To se dá zajistit buď dodavatelsky, kdy si najmete stavební firmu, nebo svépomocí pod odborným dozorem (autorizovaná osoba), pokud vám práce na stavbě není cizí a troufnete si na ni.

Připravený musí být i seznam účastníků řízení. V tomto ohledu se bavíme především o sousedech, kde se nedá úplně spoléhat na hranice vytyčené plotem (účastníkem jsou totiž i osoby mající zástavní právo či věcné břemeno na daném pozemku). Najděte proto svůj pozemek v katastru nemovitostí, kde vám databáze sama vygeneruje seznam potřebných jmen, dokonce i s přiloženými adresami.

Váš záměr v kompletním znění je třeba probrat s příslušnými orgány a správci sítí na území, kde se váš pozemek nachází. K tomuto aktu však přistupujte až po návštěvě stavebního úřadu, protože až tam se teprve dozvíte, kdo všechno pod zmíněné termíny spadá. Liší se to totiž v závislosti na konkrétních stavbách.

Jak probíhá samotná návštěva stavebního úřadu?

V momentě, kdy máte připravené všechny potřebné dokumenty a přijdete na stavební úřad, měli byste zároveň také vědět, o co vlastně žádáte. V zásadě totiž existují dvě možné varianty:

  • společné stavební a územní řízení
  • územní souhlas a ohlášení stavby

A jaký je mezi těmi dvěma skupinami rozdíl? Proces ohlášení stavby je o hodně kratší. Bohužel se však nedá využít ve spojitosti s každou stavbou. Zastavěná plocha výsledného objektu musí být v tom případě menší než 150 metrů čtverečních, měla by být předem vybudovaná technická a dopravní infrastruktura (přístupová cesta i připojení sítě) či byste se museli spolehnout na spolupracující sousedy.

Územní souhlas s ohlášením

Formulář k tomuto úkonu naleznete volně ke stažení na internetu nebo si jej vyzvednete na úřadě, kde se zároveň dozvíte, jak přistoupit k jeho vyplnění. Velká část potřebných dokumentů je popsána výše.

Kromě nich musíte doložit také kladná a závazná stanoviska dotčených orgánů (odbor hygieny, životního prostředí, památkáři, atd.), které vám pomohou dát dohromady pracovníci stavebního úřadu. Zároveň musíte doložit i prokazatelné seznámení všech účastníků s vaším záměrem. Jednoduše navštivte sousedy, ukažte jim projekt a nechte je souhlas stvrdit podpisem.

Společné stavební a územní řízení

Projednávání tohoto druhu stavby probíhá v podstatě stejně, jen trvá delší dobu. Stavba musí být zpravidla vedena dodavatelsky. Budete navíc potřebovat i závazné stanovisko hasičů a plán jednotlivých kroků stavby spojenými s kontrolními prohlídkami, ke kterým úřad pozvete.

V tomto případě z vás odpadá břemeno z hlediska obcházení sousedů a žádání o souhlas. Úřad je doporučeným dopisem obešle za vás a sousedé dostanou lhůtu 15 dní na vyjádření. Pokud se nevyjádří nijak, je mlčení považováno za souhlas.

Jak dlouhá je dodací lhůta stavebního úřadu?

To samozřejmě závisí z části i na vás. Pokud dodáte stavebnímu úřadu kompletní dokumentaci, proces by se měl zásadně urychlit. Většinou se úřední lhůty pohybují okolo 30 dnů v případě ohlášení a 60 dnů v případě stavebního povolení.

Bohužel tyto lhůty velice často narušují účastníci řízení, kteří se odvolávají a tím celý proces výrazně prodlužují.

Kdy můžete začít stavět?

V případě kladného rozhodnutí vám bude zasláno jedno vyhotovení ověřené projektové dokumentace se štítkem „stavba povolena“. V tom okamžiku, bez dlouhého váhání, můžete přistoupit ke stavbě.

 

Štítky: ,

Odebírat

Pokud se vám líbil tento článek, přihlaste se k odběru novinek, aby se vám žádný podobný neunikl.

Komentáře jsou uzavřeny

Nahoru